Geneeskruiden
indiaan

 indiaanvolk 
   Waar groeiden hun schaduwrijke bomen
   is hen het land ontnomen 
  men  rookte daar de pijp van vrede
   en zwoer elkaar trouw, met ede.
  Hun kennis van de  natuur
  vooral van de geneeskracht, bleek puur
opperhoofd                              -------------de vergeten groep---------

De indiaan hoort in de (volks)kruidengeneeskunde thuis. Toen de Europeanen naar de nieuwe wereld trokken (Na Columbus 1492) om zich daar te vestigen introduceerden ze daar veel Europese geneeskruiden. Vele planten werden meegenomen om daar te gebruiken als voedsel en medicijn. Tot die nieuwe kolonisten drong ook de geneeskunst van de indianen door. Vele  middelen van hen kwamen via de kolonisten in Europa terecht en bleken zeer belangrijk te zijn.. Dit is zo gegaan met de kennis van de indianen uit Zuid- en Noord-Amerika

Voorbeelden


 1 Kinine uit kinabast. Er stonden veel kinabomen om een meer bij de stad Loxa in Peru. Bij een aardbeving kwamen er velen in het meer terecht. Toen een indiaan met hoge koorts, van het water dronk, bleek de koorts verdwenen.Toen in 1638, de vrouw van de onderkoning van Peru hoge koorts kreeg, liet men dit wondermiddel van de indianen komen.Zij genas met dit middel  zeer snel. Zij liet direct grote hoeveelheden bast naar Lima komen en verdeelde dit poeder onder arme koortslijders. Het middel kreeg hier nu de naam van gravinnenpoeder.De Spanjaarden brachten het middel naar Europa. De Jezuïeten handelden er in. Hierna kreeg het in Europa de naam van Jezuïetenpoeder. (Bij de apothekers was het lange tijd verkrijgbaar onder de naam cortex peruvianum)
 2 Guajakhout . Het is niet waar dat syfilis door de krijgslui van Columbus naar Europa is gebracht. Die ziekte was al vanaf de oudheid hier aanwezig. Echter na terugkeer van de 1700 man die Columbus op zijn tweede reis vergezelden werd er wel , in die omgeving,  een enorme explosie van syfilis waargenomen. De 1700 man, avonturiers, hadden in Hawaï er een mooi leventje op na gehouden bij de al die mooie vrouwen daar.De vrouwtjes lieten hen begaan, want ze wisten zeker dat die gehate Spanjaarden met een vuile ziekte naar huis zouden gaan. Zelf konden ze zich verhelpen want ze kenden een geneesmiddel, een soort hout , dat ze guajak noemden. De Spanjaarden kregen dat in de gaten en alras werd in 1508 al de eerste lading guajakhout naar Spanje vervoerd. De medische kuur bestond uit ,eerst een stevige purgatie, dan het innemen van een aantal afkooksels per dag van guajakhout met daarbij een verblijf in een zweetstoof gedurende 3 weken en om de 2 dagen daarbij ook nog een lavement. De ziekte werd echter pas echt later overwonnen door de penicilline. 
3 Tabak. De Spanjaarden hadden gezien dat de inboorlingen in Amerika een blad oprolden en oprookten. Dat opgerolde heette bij hun "tabacos" vandaar de naam tabak.  In Europa werd de tabak het eerst in de vorm van snuif als geneesmiddel aangewend, later als genotmiddel. De beroemde Nederlandse geneesheer Cornelius Bontekoe schreef in 1686 een verhandeling over de deugden en ondeugden van de tabak. In 1662 vond de tabakshandel in Italië uitsluitend in apotheken plaats. Het werd in de geneeskunde gebruikt als: Snuifpoeder om niezen op te wekken, het was dan wel gemengd met aromatische kruiden zoals lelie,lavendel, enz..
 4 Rode zonnehoed. De rode zonnehoed (echinacea purpurea) is bijna het symbool geworden van de hele natuurgeneeskunde. Het krachtige geneesmiddel dat uit deze plant wordt vervaardigd wordt door miljoenen mensen gebruikt om de weerstand te verhogen en om infecties en ontstekingen te bestrijden. De Zwitser Alfred Vogel heeft die kennis weggehaald bij de Sioux-indianen in Noord-Amerika.In 1950 ontmoette hij bij een studiereis door Zuid-Dakota het indianen opperhoofd Black Eagle. Deze laatste was toen 90 jaar oud. Black Eagle sprak over de rode zonnehoed als een heilige plant. Zijn voorouders pasten de plant toe bij bloedvergiftiging en het had daardoor ook meerdere malen het leven gered van Black Eagle. Ook bij slangenbeten werd deze plant toegepast.  De bijtplek werd eerst uitgezogen en hierna werden  bladen en wortels goed uitgekauwd, het sap doorgeslikt, en de brei op de wond gedaan met een doek er om heen. Ook kauwden de indianen vaak op het blad om wat de blanken infectie noemden, te voorkomen. Later wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de plant het hele immuunsysteem van de mens stimuleert.
 5 Cats claw. ( uncaria tomentosa)I s het opnieuw herontdekte weerstandwonder uit de oerwouden van Peru. Dit is sedert 1998 ook weer in Nederland verkrijgbaar. De  5 jaar er voor heeft de regering van Peru de verwerking en uitvoer van de wortels van deze heilzame en zeldzame plant verboden. De plant dreigde zo het slachtoffer te worden van eigen succes. Nu zijn er inmiddels plantages waar Cats claw onder streng toezicht wordt verbouwd, en is de uitvoer weer toegestaan.

Cats claw ontleend de naam aan aan de stekels die aan klauwen doen denken. De plant is in Peru een traditioneel middel dat al eeuwenlang door de Ashanica- en Campaindianen zowel inwendig als uitwendig werd gebruikt. De Indianen trokken van de wortels een soort thee die een bijzonder heilzame werking had op het menselijk lichaam. Het bevordert de spijsvertering, vergroot het uithoudingsvermogen en geeft snel meer energie. Ook verhoogt het de weerstand van het menselijk lichaam. De Indianen gebruikten het om het immuun systeem van het lichaam te stimuleren.

Door de snelle en doeltreffende werking neemt nu Cats claw een vooraanstaande plaats in onder de weerstandverhogers. Ook activeert het ons afweersysteem en stimuleert het ons immuunsysteem.

 6 Ipecacuanha. Lang voordat Amerika ontdekt werd gebruikten de inboorlingen de wortels van deze plant als expectorans en vooral tegen allerlei bloedingen. Dit werd medegedeeld door een Portugese monnik Tristan die van 1570 tot 1600 in Brazilië verbleven had. In 1672 werd de plant voor het eerst voor therapeutische doeleinden naar Parijs gebracht door de geneesheer Legras, die ze uit Amerika had meegebracht. Ipecacuanha werd oorspronkelijk hier als koortswerend en anti-dysenteriemiddel aangeprezen. Later kwam pas de toepassing als expectorans en spasmolyticum.
Boeken  hierover in mijn verzameling zijn  o.a.
LAATSTE MEDICIJNMANNEN ALLEN BENEDICT SCHUYT EN COO 9060975901 De schrijver onderzoekt  in dit boek vier uiteenlopende tradities.De genezers in een afgelegen regenwoud in Indonesie,Sjamanisten in Siberie, Pelgrims in de Mexicaanse woestijn en Vodouwpriesters in Haiti. Er komen diverse kruidenhulpmiddelen in voor
KINA EN KININE BAIS.L EA SIJTHOFF 1927 Van niet één geneesmiddel, het opium misschien uitgezonderd, maar dan  in verband met ander dan geneeskundig gebruik, bestaat een zo uitgebreide literatuur over elk onderdeel als van de kina. In tegenstelling echter met zo goed als elk ander plantaardig g
BIJDRAGE TOT DE KENNIS DER WEST-INDISCHE VOLKSGENEESKRUIDEN (OOK BOEK 1738 IS HIERBIJ NOGMAALS  INGEBONDEN) BERK LAMBERTUS HENDRIK VAN TYPOGRAFENASSOCIATIE KEIZERSGRACHT UTRECHT 1930 een proefdchrift ter verkrijging van den graad doctor in de wis-en natuurkunde.(universiteit Utrecht). Er worden 10 kruiden in besproken, In het boekno 1738 worden een andere 10 kruiden besproken
JERBA KRUIDEN VAN CURACAO EN HUN GEBRUIK BRENNEKER PAUL O.P (PATER) BOEKHANDEL AUGUSTINUS CURACAO 1961 De schrijver die pater was heeft  zich gehouden aan wat de kruidenkenners van zijn tijd hem vertelden, inclusief dewaarschuwingen en aanbevelingen. Echterde abortiva en en enkele zware vergiften zijn door hem weggelaten, ook naar eigen mededeling in dit boekje
MALARIA EN KININE BUREAU  BEVORDERING KININEGE BUR, BEV. KININEGEBR 1926 In dit boekje het hele verhaal over kinen. Van geschiedenis tot transport en verkoop en gebruik.
LESSEN VAN DON JUAM CASTANEDA CARLOS BEZIGE BIJ 9023423720 In 1960 maakte de antropoloog Carlos Castaneda een studiereis door het zuid-westen van de V.S. Zijn belangstelling bestond vooral voor de geneeskrachtige planten die de indianen gebruikten. Hij kwam voornamelijk terecht bij de hallucinogene planten.
WERELD IN BEELD (INDISCHE CULTURES) FEBER L DOBBELMAN ZEEPFABR. 1926 Groot formaat boek. Interessante informatie over de koloniale culturen van koffie- suiker, kina, tabak, rubber, copra enz.
CHININUM , KININE    + SUPPLEMENT JOHANNESSOHN FRITZ BUREAU TOT BEVORDERING VAN HET KININEGBRUIK 1930 Kinine in de geneeskundige practijk aan de hand van gegevens van de pharmacologie. Werkingen van de kinine op diverse aandoeningen worden besproken zoals o.a Wondinfectie, syphilis, malaria, griep, kinkhoest en nog zeer vele andere aandoeningen
YERBA MATE,LAPACHO EN STEVIA SNOEK ELKE VAN DER ANKH-HERMES (ANK.339) 9789020204230 Deze Zuid-Amerikaanse planten verdienen ook de aandacht buiten Amerika vanwegen hun gezonde en geneeskrachtige werking. Dit boek probeert daartoe een bijdrage te leveren
TEA-TREA-OLIE VOOR LICHAAM EN GEEST WANIOREK AXELM EN LINDA ANKH-HERMES 9020243284 De geneeskrachtige werking van de bladeren was bij de aboriginals al duizenden jaren bekend, Het boek geeft een overzicht van het gebruik met resultaat tegen diverse aandoeningen bij de mens en dier
BEHANDELING VAN MALARIA MET KININE WINCKEL CH.W.F. INDISCH INSTITUUT 1947 Inhoud:historische ontwikkeling van het gebruik van kinine bij malaria,synthetische malariamiddelen, korte kininekuur,wijze van toediening,techniek der inspuiting etc etc
IN DE LEER BIJ DE SJAMANEN PLOTKIN MARK.J RAINBOW POCKETBOEKEN 9041700803 Al meer dan 10 jaar is etnobotanicus Mark verwikkeld in een race tegen de tijd om nieuwe planten te verzamelen en te documenteren. In dit boek vertelt hij over zijn contacten met de sjamanen waarbij vele geneeskrachtige planten aan de orde komen
terug naar overzicht  terug naar startpagina