Dokter Frank dieet

Het Dr. Frank Dieet is ontwikkeld door Dr. Frank van Berkum, verbonden als internist aan Previtas en Ziekenhuisgroep Twente te Hengelo. in 2009

frank

Dokter Frank en het Eiwit Dieet

Waarom werkt dit dieet wel?

Het Dr. Frank dieet is gebaseerd op een koolhydraatarm,  eiwit  verrijkt dieet. Het dieet is ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek dat is verricht door Dr. Frank.

Voordelen van het Dr. Frank dieet

1. De eiwitten die je binnen krijgt werken verzadigend, dit betekend met andere woorden dat het hongergevoel niet terugkomt.
2. Het verbranden van vet heeft niet tot gevolg dat de spiermassa verdwijnt.

Het dr. Frank dieet is dus bevorderlijk voor het afvallen maar tegelijk zorgt het ook dat de behaalde resultaten makkelijker worden behouden. De spieren worden niet afgebroken. Hiermee voorkom je het beroemde jojo- effect. Wil je het jojo- effect definitief aanpakken dan betekend dat dat je ook je levensstijl moet veranderen.

Hoe werkt een eiwit dieet precies?

Je valt makkelijker af met het gebruikt van eiwitten al of niet in combinatie met koolhydraatarme voeding. Zoals eerder gezegd geven eiwitten het verzadigende gevoel dat zorgt dat je vol zit en ze behouden je spiermassa tijdens het afvallen. Dit is essentieel omdat de spieren de grootste energie verbruikers zijn van het mensenlijk lichaam. De reden dat mannen eerder afvallen dan vrouwen is dus dat mannen meer spiermassa hebben dan vrouwen.

Algemene richtlijnen voor een koolhydraat arm dieet:

Het is van belang dat de balans tussen de eiwitten en koolhydraten in gaten gehouden wordt. Let daarbij op de volgende zaken:

Eiwitten: Eet vooral mager wit vlees, zonder vet. Het liefst vis. Omdat je van eiwitten snel verzadigd raakt, lukt het je meestal niet om daar veel van te eten. Neem een lekker stukje vlees of vis (altijd zonder paneermeel, dat zijn koolhydraten) of maak van kaas en plakjes vezelrijke groente een omelet.

Vetten: Eet voornamelijk onverzadigde vetten, deze vindt je vooral in vloeibare vetten zoals olijfolie.

Salades: Deze dienen vooral te bestaan uit groenten zoals sla, radijs, komkommer, champignons en paprika. Maak de salade nog lekkerder met een lekker plakje kalkoen, kip of Franse kaas.

Groenten: Er is een ruim aanbod groenten waaruit je kan kiezen. Het beste doe je er aan om geen peulvruchten, mais en doperwten te gebruiken.

Afwisseling: Afwisseling is heel belangrijk. Wees dus vooral creatief en varieer in de keuzes.

Fruit: Het is niet raadzaam om veel fruit te eten. Fruit bevat van nature vruchtensuiker, zijn ook koolhydraten. Kan je echt niet van fruit afblijven, neem dan eens in de 2 of 3 dagen een stuk fruit. Begrijp ons niet verkeerd, fruit is heel gezond. Enkel voor het dieet is het tijdelijk taboe. Wanneer je je streefgewicht hebt bereikt kan je weer geleidelijk aan fruit gaan eten.

Calcium: Als je te weinig kaas eet kan het zijn dat het Dr. Frank dieet te weinig calcium bevat, voor de korte termijn is dat niet zo erg, maar gebruik je het dieet langer dan drie maanden dan is het verstandig een beetje extra calcium te nemen. Zorg dan dat je naast dit dieet per dag 500 mg extra calcium binnenkrijgt.

Wat mag ik als tussendoortje eten?

Tijdens het dieet mag je meer eten dan je zou denken. Je kunt namelijk allerlei producten eten zolang ze maar geen koolhydraten bevatten. Maak bijvoorbeeld eens lekker een tussendoortje zoals asperges met ham, augurk met boterhamworst of plakjes komkommer met roomkaas.

Hoeveel val ik per week af?

De belangrijkste vraag van een dieet is natuurlijk, hoeveel ga ik afvallen. Met het dr. Frank dieet val je gemiddeld één kilo per week af. In de praktijk blijkt vaak dat mensen veel méér gewicht verliezen. Maar het kan ook langzamer gaan. Dit komt omdat ieder mens zijn eigen afvaltempo heeft.

Wat als je BMI lager dan 25 is?

De BMI (Body Mass Index) is een formule om te kijken of je een gezond gewicht hebt. De BMI wordt berekend door je gewicht in kilogrammen te delen door je lengte maal je lengte (=lengte in het kwadraat). Een BMI boven 25 wordt al overgewicht genoemd. Als je BMI lager is dan 25 dan heeft een eiwittendieet geen zin. Je hebt dan namelijk geen overgewicht.

Ik heb me streefgewicht bereikt, hoe nu verder?

Wanneer je je ideale gewicht bereikt hebt is het noodzaak om niet terug te vallen in je oude levenstijl. Dus zorg ervoor dat je voldoende blijft bewegen en gezond blijft eten. Langzaam kan je weer gezonde koolhydraten toevoegen aan je voedingspatroon.

Bestel het boek van dr. Frank

 

Het dokter Frank dieet en  ouderdomssuikerziekte (diabetes type 2)


De Nederlandse Diabetes Federatie krijgt vragen over het zogenoemde 'Dr. Frank Dieet'. Dit dieet is populair en zou op korte termijn tot gewichtsverlies leiden bij mensen met diabetes type 2. De Nederlandse Diabetes Federatie ziet geen reden om op dit moment af te wijken van de geadviseerde voedingsrichtlijnen en wil mensen met diabetes type 2 adviseren het dieet in samenspraak met de diëtist op te stellen en eventuele wijzigingen van medicatie met de behandelaar te bespreken.

Het Dr. Frank Dieet heeft op de korte termijn tot positieve resultaten geleid bij sommige mensen met diabetes type 2. Zij vielen in korte tijd flink af. Het is echter nog niet bekend of het bereikte gewichtsverlies ook voor lange tijd stand houdt. Ook is het nog onduidelijk of dit dieet wel zo gezond is.
Het Dr. Frank Dieet volgt niet de CBO richtlijn voor obesitas- behandeling (CBO, 2008) en richt zich op snel gewichtsverlies op korte termijn. Ook is het dieet van dr. Frank niet in lijn met de huidige voedingsrichtlijnen bij diabetes van de NDF (Voedingsrichtlijnen bij Diabetes, NDF 2006).

Het is voor elk mens, met of zonder diabetes, altijd goed om een gezond gewicht
te hebben, gezond te eten en regelmatig te bewegen. Dat verbetert onder andere de
insulinegevoeligheid. En dat is belangrijk bij diabetes type 2.
Voor alles geldt dat een goede behandeling van obesitas gericht is op het ondersteunen van langdurige gedragsverandering (voldoende lichaamsbeweging en een voeding volgens de richtlijnen goede voeding).

De NDF adviseert behandelaars om bij mensen met diabetes primair de adviezen te verstrekken zoals die in de evidence based NDF voedingsrichtlijnen bij diabetes verwoord zijn.

In de eerder genoemde voedingsrichtlijnen staan wat betreft de koolhydraten de volgende twee aanbevelingen centraal:
- gebruik minimaal 40 energieprocent verteerbare koolhydraten per dag;
- vervang koolhydraten in de voeding niet door vet of andere nutriënten.

Bovendien raadt de NDF mensen met diabetes aan om alleen aan een dieet te beginnen na overleg en met instemming van de behandelend arts. Plotseling een dieet volgen kan namelijk leiden tot ernstige hypo's (te lage bloedglucosespiegel). Hierbij heeft het de voorkeur dat de diëtist de cliënt begeleidt, zodat in samenspraak met de cliënt een plan opgesteld kan worden waarbij volwaardigheid en veiligheid van de voeding voorop staan.

De NDF ziet geen reden om op dit moment af te wijken van het geadviseerde energiepercentage koolhydraten van minimaal 40. Momenteel wordt door een NDF werkgroep onder leiding van de heer Prof. Dr.Ir. JC (Jaap) Seidell gewerkt aan de actualisatie van de NDF Voedingsrichtlijnen.
Hierbij wordt ook naar de effectiviteit van het gebruik van laag koolhydraatdiëten,  waaronder het Dr. Frank Dieet, nader onderzoek gedaan. Indien de onderzoeksresultaten op dit punt daar aanleiding toe geven, zal de NDF uiteraard haar standpunt herzien.

terug naar dieetoverzicht terug naar start