Bircher-Benner dieet.

Dr. Bircher-Benner stichtte in 1912   in Zurich zijn nu beroemde kliniek. Het naar hem vernoemde dieetsysteem vertegenwoordigt een houding ten opzichte van voedsel dit haar grondslag in de overtuiging van het belang van rauw plantaardig voedsel vindt en op deze wijze verbonden met andere rauw-voedsel regimes en met de Reform beweging. Er zijn zes basisprincipes:

 1. De helft van het dagelijks voedsel moet vers, onbesmet, rauw plantaardig voedsel zijn, dat op gezonde grond gekweekt is (warmte maakt enzymen en vitaminen kapot en verandert de fysisch-chemische eigenschappen van planten). 

 2. Begin iedere maaltijd met rauw voedsel~dat wil zeggen begin met rauw voedsel en ga dan door met gekookt voedsel

 3. Er mag geen dag zijn zonder groene bladeren (chlorofyl).

 4. Eet, indien eiwitten nodig zijn, lacto-vegetarische eiwitten, zoals eieren en kaas, en geen vlees.

 5.Gebruik smaakkruiden voor de smaak, organisch zout, gistprodukten als marmite, rietsuiker of honing etc. Vermijd alle toekruid die het verhemelte afstompt, bijvoorbeeld gewoon keukenzout, azijn en peper

 6. Graanvoedsel moet vol zijn en de kiem bevatten. 

terug naar overzicht